2022-07-31

Eco Printing with Flowers

 

I'm currently  joining the "Flowers Magic Challenge" by Francisca Nunes.
We started by making a junk journal. For the cover I used a brown paper bag I received together with an order from 'We Are Knitters'.

"Flowers Magic is a free challenge for mixed media artists and art journal lovers, who love and are inspired by the magic world of flowers."

Ik doe mee met de "Flowers Magic Challenge" van Francisca Nunes. We zijn begonnen met het maken van een junk journal. Voor de kaft van mijn boek gebruikte ik een stevige bruine papieren zak die ik kreeg samen met een bestelling wol van "We Are Knitters".

In the first lessons we learned how to eco print with flowers.

In de eerste lessen leerden we 'eco printen' met bloemen.

I picked this collection of flowers from the garden. I was hoping purples and reds would work well :)

Deze collectie bloemen uit de tuin geplukt. Ik hoopte dat paarse en rode bloemen goed zouden werken :)

I used the new junk journal for the eco printing...

Meteen al mijn nieuwe junk journal gebruikt voor het 'eco printen'...

There was steaming involved :)

Er kwam stoom aan te pas :)

Love the marks the twine made on the cover.

Blij met de afdrukken die het touw maakte op de cover.

It took ages before the book was dry but I'm pleased with some of the results.

Het duurde heel lang voor het boek weer droog was maar ik ben toch tevreden met sommige van de resultaten.

Even the yellow petals of the dahlia made beautiful prints.

Zelfs de gele blaadjes van de dahlia zorgden voor mooie prints.

Flowers from the fennel plant.

Kleine venkel bloemetjes.

I'm surprised by the outcome because I only used water and steam to do the printing.

Toch verrast door het resultaat, ondanks dat ik enkel met water en stoom werkte.

This page was folded out of packaging material from flowers.

Deze pagina vouwde ik uit verpakkingsmateriaal van rond een boeket bloemen.

Love how the stamped letters on the kraft paper transferred to the next page.
These are the benefits of eco printing in a junk journal. The water and steam react with the ink, paint, stamped prints on the different pages. This makes the outcome to an even bigger surprise. I also added a spread with inked letters to the junk journal. The ink ran out and made beautiful prints on the other pages and on the back cover.

De gestempelde letters op het bruine papier zijn door het printen getransfereerd op de pagina ernaast. Dat is het extra voordeel van 'eco printen' in een junk journal waar ook gekleurde en gestempelde pagina's in zitten. Alles gaat zijn eigen leven leiden na contact met water en stoom. Ik voegde ook een pagina toe met oefenletters kalligrafie in inkt. De inkt liep uit en transfereerde ook naar de andere pagina's en naar de kaft.

Here you can see prints of the hydrangea flowers. 

Hier zie je de afdrukken van hortensia bloemetjes.

I will be working in this junk journal a lot more for the challenge, so stay tuned...

Ik ga voor de challenge nog meer werken in dit boek, wordt vervolgd...


1 comment:

  1. Interessant om te zien hoe alles uitpakt. Mooi project. Ben benieuwd naar het vervolg.

    ReplyDelete

Dankjewel voor je bezoekje en je reactie, ik ben er heel blij mee!

Thank you for your visit and your comment, love it!