2022-05-06

Tie Book

 

A while ago I joined a Facebook Live workshop by Dina Wakley.
In that course she demonstrated how to make a 'Tie Book'.

Een tijdje geleden volgde ik een Facebook Live van Dina Wakley.
Ze demonstreerde hoe je een 'Tie Book' maakt.

Dina started from scratch. She showed a technique on how to color the pages and taught the binding method. I didn't find the time yet to prepare the pages the way she did but I was eager to try the binding. So I dug into my pile of gel prints and made a 'Tie Book' from gel prints.

Dina begon vanaf nul. Ze toonde een techniek om pagina's kleur te geven en legde uit hoe je het boekje moest binden. Ik vond nog geen tijd om pagina's te verven op haar manier maar ik wilde wel graag de binding uitproberen. Dus heb ik mijn voorraad gel prints aangesproken en maakte ik een 'Tie Book' van gel prints.

I've chosen to work with green and blue prints.
The pages are card size.

Gekozen voor prints in groen/blauwe tinten.
De pagina's zijn kaartformaat.

I decorated the front cover with stamps by Dina Wakley.
I 'm planning to fill the book with flower prints.

De voorkant versierd met stempels van Dina Wakley.
Het is de bedoeling om het boekje te vullen met bloemenprints.

The binding is located at the very top and bottom of the spine, so the entire spine is free from stitches. Due to the gel prints I ended up with a very colorful spine.

Doordat de pagina's aan beide uiteinden van de rug aan mekaar geknoopt worden blijft de rug vrij van bindwerk. De gel prints zorgen voor een kleurige rug.

Some of the pages...

Enkele van de pagina's...

I've chosen to round the corners of each page.

Ervoor gekozen om de hoekjes van de pagina's af te ronden.

Because I used rather thin linen bookbinding thread I could make tight knots.

Door met tamelijk dunne linnen draad te werken kon ik strakke knopen maken.

When using ribbon or thicker thread the book becomes less stable, more wobbly.

Hoe dikker het lint of het touwtje waar je mee werkt, hoe 'wiebeliger' het boekje wordt.

Stamps Dina Wakley
Textures
Good Idea

2 comments:

  1. Geweldig!!! wat een leuk boekje is dit..
    Groetjes, Els

    ReplyDelete
  2. Wat een mooi boekje is het geworden! Originele binding. En weer een aantal gelprints die een goede thuis kregen.

    ReplyDelete

Dankjewel voor je bezoekje en je reactie, ik ben er heel blij mee!

Thank you for your visit and your comment, love it!