2024-04-01

Fabric Cover #1

 

Each month Ali Manning posts a brand new bookbinding project in the Handmade Book Club. Books with fabric covers was the topic in March

Elke maand post Ali Manning een nieuw boekbindproject in de Handmade Book Club. In maart was het onderwerp boeken met stoffen kaften.

First I had to dig up some nice fabric.

Ik moest dus op zoek naar mooie stofjes.

I've chosen Tilda fabric for the outside covers and matching green and pink cotton fabric for the inside covers.

Ik koos 2 Tilda stofjes met rozen voor de buitenkant en bijpassend groen en roze katoen voor de binnenkant.

I attached the 6 signatures to the cover using a Long Stitch - Link Stitch binding.

De 6 katernen aan de kaft genaaid met een 'Long Stitch - Link Stitch' binding.

As interlining I used fusible webbing. To extra secure all the layers I embroidered a few French Knots.

Opstrijkbare gewatteerde tussenvoering gebruikt. Om de lagen extra te beveiligen hier en daar een Frans knoopje geborduurd.

I decorated the edges with a blanket stitch.

De randen afgewerkt met een dekensteek.

For the signatures I used sketch paper (book on top) and drawing paper.

Voor het bovenste boek schetspapier gebruikt, voor het onderste tekenpapier.

The pages open flat, ideal to work in.

De boekjes vallen mooi vlak open, handig om in te werken.

As a closure I attached home dyed ribbon with a button to the front and back cover.

Voor de sluiting zette ik aan de voor- en achterkant handgekleurd lint vast met een grote knoop.

1 comment:

  1. Ik meende al Tilda te herkennen. Ik ben toevallig bezig met papier van dat merk. Mooie boekjes prachtig handwerk!

    groetjes van Ank

    ReplyDelete

Dankjewel voor je bezoekje en je reactie, ik ben er heel blij mee!

Thank you for your visit and your comment, love it!